Steeds meer fabrikanten onderzoeken onderhoudbaarheidsmogelijkheden. Wat kan zo’n servicegebaseerd verdienmodel u opleveren?
Steeds meer fabrikanten onderzoeken onderhoudbaarheidsmogelijkheden. Wat betekent dit precies? En: wat kan zo’n servicegericht verdienmodel voor uw maakindustrie opleveren? Service: Je hoort de term steeds vaker. De betekenis van de service is dat u zich niet langer richt op uw product, maar op de behoeften van uw klanten. Je staat garant voor een bepaalde exit met alles wat daarbij komt kijken op het gebied van service.
Dit op diensten gebaseerde verdienmodel is niet per se nieuw. Denk aan een koffiezetapparaat op kantoor. Je huurt hem voor een vast bedrag per maand of een jaar terwijl de fabrikant de koffiebonen onderhoudt, repareert en verwerkt.
Digitalisering als manager
Er is echter één belangrijke reden waarom diensten in de maakindustrie in de schijnwerpers staan. Het is digitalisering. De laatste jaren is het technisch potentieel enorm toegenomen. Dit maakt het nog beter mogelijk om het product niet alleen aan klanten te verkopen, maar ook volledig te downloaden.
reactief onderhoud
Fabrikanten die hun verdienmodel met succes hebben veranderd, volgen vrijwel hetzelfde groeipad. De eerste stap naar volledige service is het toevoegen van installatie- en onderhoudsservices met terugwerkende kracht aan uw product. Gaat de machine kapot? Stuur dan een monteur om ervoor te zorgen dat de machine weer snel aan de gang is. We bieden ook artikelen aan zoals oliën, smeermiddelen en mallen om u te helpen het meeste uit uw product te halen.